Brev:
Begyndt at nægte skeen - 7 mdr.
23. august 2021
Alder:
7 mdr.
Begyndt at nægte skeen - 7 mdr.
Kære Helen
Min datter er nu 7 måneder og 1 uge. Vi startede på grød, da hun var lidt over 4 måneder, og i starten var hun meget interesseret og tog glad imod skeen. Dog kun et par skefulde, nogle få gange et reelt måltid. Men det har ændret sig nu, måske skete det, da vi begyndte at øge antallet af måltider. Det har været sådan her flere uger.
Problemet er, at hun for det meste nægter skeen. Jeg kan nogle få gange få lov at putte lidt grød/mos på fingeren og give hende det, men 1. sådan kan jeg jo ikke made hende og 2. det er måske også kun én gang, det lykkes. For det meste vender hun hovedet bort.
Jeg har fulgt nogle af dine andre råd herinde, hun bliver tilbudt mad af forskellig art, når hun vågner fra lur samt vand af kop og så mælk til at sove på. Problemet er, at når hun jo nægter maden mere eller mindre, så drikker hun tilsvarende mere mælk. Hun får flaske. For hun bliver jo sulten, også inden det er puttetid igen. Om natten drikker hun meget mælk for tiden.
Hun får altid lov til at have fingrene i det, hun spiser. Men hun tager det ikke op til munden, hun sidder bare og leger med det. Jeg har prøvet AL slags grød, grøntsagsmos med forskelligt kød med sovs, frugtmos, boghvedepandekager, bondebrød opløst i mælk. Generelt med forskellig konsistens for at se, om det var fordi hun ikke gad det helt "bløde" mad, men det ændrede ikke noget. Hun får altid lov til at sidde med sin egen ske også.
Jeg har en enkelt gang lavet rugbrødsstænger, men hun var ikke synderligt interesseret og jeg har det generelt lidt svært med mad, hun kan kløjes i :-) De der klemposer med frugt/grønt er nemmere at få i hende, vel og mærke uden skeen. Men det er jo ikke meningen, at hun skal mades med en klempose, og jeg gør det derfor kun én gang om dagen, hvis hun ikke har ville spise andet, og det er altid som mellemmåltid med grønt og frugt.
De sidste par dage er det gået ok med aftensmaden omkring kl. 18, men de andre måltider er en kamp, og jeg er jo også bange for, at hun får en dårlig association til at skulle spise.
Er det problematisk, at det går så langsomt med hende ift. madindtag og hvad kan jeg stille op? Jeg vil jo gerne, at hun indtager mere mad og mindre mælk, og jeg er bekymret for, om hun ernæringsmæssigt får det hun skal bruge, nu hun mest spiser mælk.
De bedste hilsner